Sensorische integratie
Sensorische integratie (SI) is de samenwerking tussen alle zintuigen in ons lichaam. Er zijn de zintuigen die we allemaal kennen: ruiken, proeven, horen of zien. Maar er zijn ook verborgen zintuigen, zoals het evenwichtsorgaan. SI speelt een belangrijke rol bij het waarschuwen voor gevaar, het richten van de aandacht en het opnemen van informatie.
Al die zintuigen werken de hele dag samen om ervoor te zorgen dat we goed reageren op onze omgeving. Ze informeren ons in feite over de wereld om ons heen. Ze laten ons weten dat we bij een groen stoplicht door moeten rijden en ze vertellen ons dat we bij een volle blaas naar de wc moeten. Gebeurt dat niet dan is er sprake van een sensorisch informatieverwerkingsprobleem.
Sensorisch informatieverwerkingsproblemen bij kinderen?
Onze kinderfysiotherapeut Patricia richt zich op sensorische informatieverwerkingsproblemen bij kinderen. Kinderen met sensorische informatieverwerkingsproblemen, hebben dus simpel gezegd zintuigen die niet goed samenwerken. Dat heeft invloed op het gedrag van een kind. Anderen kunnen dat gedrag misschien als vreemd ervaren, of onaangepast. Maar in werkelijkheid krijgt het kind informatie over de wereld anders binnen.
Voorbeelden van specifieke problemen bij kinderen zijn auditieve overgevoeligheid, extreem prikkels zoeken, zindelijk worden en voorwerpen in de mond stoppen.
Een verbetering van de SI zal over het algemeen het specifieke probleem verminderen en soms zelfs helemaal oplossen.
Neem gerust contact met ons op als u vragen heeft! Onze collega Patricia Jansen heeft zich gespecialiseerd in sensorische integratie en helpt u graag verder.